“Grote IT-projecten hebben een grote kans om te mislukken. Het project stopt voortijdig en/of het systeem is niet in gebruik genomen. Bij mislukte IT-projecten ligt de oorzaak bij mensen en slechts in 2% bij de techniek. Dan zijn er de betwiste projecten die te laat, te duur zijn of minder opleveren dan afgesproken. De succesvolle projecten zijn het ijkpunt, dus op tijd, binnen budget en opleveren wat vooraf afgesproken is. Maar succesvol zijn is heel gevaarlijk.” Het is de wereld volgens Hans Mulder, een autoriteit in de IT waar de parlementaire commissie aanklopt voor inzicht in falende IT-projecten bij de overheid.

Prof. Dr. ing. Hans Mulder is directeur van de Viagroep in Rijswijk, onderzoekdirecteur Europa bij de Standish Group, treedt op als arbiter, mediator en gerechtelijk deskundige bij IT-twisten, is professor aan de Antwerp Management School en adviseerde de Commissie ICT in 2014.

Succesfactoren

  • Betrokkenheid gebruikers
  • Ondersteuning management
  • Duidelijke doelstellingen
  • Volwassen gedrag
  • Optimalisatie
  • Agile aanpak
  • Expertise projectmanagement
  • Vakkennis en ervaring
  • Uitvoeren van projecten
  • Tools en infrastructuur
Waar basseert u die stevige statements op?

“Ik ben verbonden aan de Standish Group in Boston en die verzamelt sinds 1994 de resultaten van IT-projecten, groot, middel en klein. Dat zijn er inmiddels zo’n 80.000 waarvan ruim 60% uit Noord-Amerika komt, een kwart uit Europa en de rest uit Azië, Afrika en Australië. Jaarlijks groeit het bestand met zo’n 6.000 projecten. Mijn onderzoek naar het falen van IT-projecten concentreert zich op de periode 2004 tot heden ofwel zo’n 50.000 projecten.”

En daaruit blijkt dat grote projecten vaker mislukken dan kleine?

“Onder andere. Grote projecten, dus boven een miljoen dollar aan arbeidskosten, gaan qua complexiteit het organisatievermogen van mensen te boven. Kleine projecten zijn beter beheersbaar, de risico’s kleiner en in een team van hooguit vijf tot zeven mensen zijn de communicatielijnen kort. In een overzichtelijk proces met opeenvolgende ‘stepping stones’ worden projecten direct in gebruik genomen, getest en teruggekoppeld door de gebruikers, zodat de leerervaring wordt meegenomen in de volgende fase.” 

Wat is recentelijk de meest opzienbarende ontdekking?

“Dat succesvol zijn heel gevaarlijk is. Succesvolle projecten zijn de projecten die binnen het budget, de tijd en volgens de vooraf gestelde eisen worden opgeleverd. De manager verdient een schouderklop en een bonus. Veel managers zijn bang om te falen en kleuren netjes binnen de lijntjes. Maar als je van te voren al weet wat je krijgt, leer je niets onderweg en creëer je geen waarde om het bedrijf verder te helpen. Je bent op een ouderwetse manier aan het moderniseren in plaats van innoveren. Je kunt dus beter fouten maken en daarvan leren, zodat je waardevolle leerervaringen kunt meenemen in de rest van het proces. Dus faal, maar faal snel. Er zijn legio succesvolle projecten die geen enkele waarde toevoegen. Het blijkt dat projecten die het verst van de business case verwijderd zijn de meeste waarde leveren

Wat is uw advies aan organisaties in de logistiek?   

“Zorg voor evolueerbare, duurzame systemen en een bedrijfscultuur die in staat is mee te veranderen en te blijven innoveren. Software slijt niet door het gebruik, maar door de noodzaak om die aan te passen aan de veranderde technologie en nieuwe gebruikerseisen. Met kort cyclische projecten kun je snel en goedkoop ontwikkelen en het project stoppen als het geen waarde toevoegt. Betrokkenheid van de gebruiker op de werkvloer is van doorslaggevend belang. De meeste projecten falen doordat er niet goed wordt samengewerkt in het belang van het project. Waarde creëer je in de dialoog. Je moet niet het contract, maar het contact managen.”

10 tips om uw IT-project te laten slagen!

  • Betrek de gebruikers bij het proces. Voeg geen functionaliteiten toe waar de gebruiker niet blij van wordt. Als je minder bouwt, hoef je ook minder te onderhouden.
  • Stem de doelstellingen onderling goed af, giet die niet in beton, maar houd ruimte voor voortschrijdend inzicht.
  • Selecteer voor het team de mensen met de juiste kwaliteiten.
  • Werk samen in het gezamenlijk belang van het project.
  • Hou projecten klein en overzichtelijk, zodat de risico’s dat ook zijn en je altijd alle kanten op kunt.
  • Zorg voor evolueerbare systemen waar uitbreidingen eenvoudig aan te klikken zijn zonder dat het aanpassingen vereist aan de rest van het systeem.
  • Voorkom dat systemen moeilijk zijn te onderhouden, zodat het hele IT-budget opgaat aan onderhoud en er geen ruimte is voor innovatie.
  • Verander uw organisatiestructuur, bedrijfsprocessen en bedrijfscultuur om wendbaar en flexibel te blijven.
  • Faal, maar faal snel. Leer van fouten, maar herstel ze snel.
  • Denk in waarde in plaats van in succes!

 

Interview Suzanne Ketterings, gepubliceerd: https://www.yellowstar.com/updates/yellowpost/yellowpost-15/succesvol-zijn-is-heel-gevaarlijk/